Monday 10 September 2018

Pengalaman Bersalin

Assalamualaikum semua..

Ok, entri kali ni nk share pengalaman bersalin pulak....
Setiap anak, lain rase sakit... lain perangai...masing2 ade bahagian sendiri..

bersalin anak no.2 ni... aku bersalin di Hospital Sultanah Aminah (HSA) :  (anak 1st : Hospital Sultan Ismail-HSI).. asalnya mmg planning bersalin nk kat HSI sbb dekat nk pegi...senang ikut highway berbanding di HSA jauh ke bandar jb sana.... wpon klinik kesihatan Kulai tu HSA cover...hihihi...

Punca aku bersalin kt HSA ni, hari kejadian on 7/8/2016 tu  asalnya checkup biasa je... masa tgh scan perut tu,mulut ni gatal tanya doc... ok tak air ketuban saya ni...dan2 tu la doc jwp "tak ok ni,air ketuban awak kurang...tak normal bacaan...ade rase air kluar ke"...huhuhu... ngeri dgr time tu... then doc sambung lagi "kita pergi bilik sebelah,nk check jalan.."....adoiiiiiii,part seluk2 bawah ni la PALING TAK SUKA!!!... check2 je baru 2cm... then doc ckp,saya buat report,terus gi HSA... Lepas checkup ptg tu,balik umah dulu,amik brg yg dh siap prepare,solat asar skjp the terus gi HSA.

Smpi HSA, terus masuk bilik saringan. Doc Pakar yg check aku & mmg YA, air ketuban aku mmg kurang. Serta merta kena tahan wad & induce. Doc ckp,saya bg awak rehat dulu mlm nnt saya masuk ubat... huhu.. sambil2 tunggu husband register bilik,aku tnya nurse..induce ni ikut bawah ke ikut drip air.. nurse ckp selalu ikut bawah dulu,3x masuk ubat jln tak buka baru ikut drip air.. lagi ber huhu2 laaa aku... oh ya,sebelum tu, nk ikutkan due aku 12/08...

Bernula la, aku kena tahan wad. Mmg rehat sepenuhnya,mkn sedap (booking bilik 2nd class). tgh2 mlm nurse kejut utk cek pergerakan baby... then mlm tu jugak la,masuk ubat... doc ckp 1 harri 1x masuk ubat. Abis tu kalu takde rase sakit lagi,3hari la aku nk berkampung kt wad... korang rase??!!... hahahaha....
lps dh masuk ubat, pkl 6 pagi (08/08) tu nurse dtg katil tnya,ade rase sakit tak??...aku jawap dgn gelengan kepala je... terus nurse panggil masuk bilik rawatan cek jalan.. Then pkl 9 pagi,doc dh start ronda2 setiap katil, smpi katil aku,doc tnya "ade rase sakit tak?"... aku jawap belom.. "ok,mari masuk bilik rawatan cek jalan".... adoiiiiii,letih aku manjang nk mengangkang dpn doctor ni..

Sampai la pkl 3.30ptg, masa tu aku dh start rase sakit. nk cepat punya psl aku minum la air selusuh. kata tukang urut,dh masuk labour room baru minum air then sapu air kt perut. tp masa tu,aku mcm hilang punca sbb sakit sgt minum jugak air tu.. tekan butang panggil nurse,nk minta epidural (masa tu mmg dh tak tahan, nk kejar masa supaya tak lepas pkl 5ptg utk dptkan epidural). masa tu nurse tak berani nk bagi kata putus,suruh tunggu doctok jugak. pulak tu, dan2 tu la doktor ade conference ptg tu... Dh pkl 5.30ptg,nurse dtg lagi katil aku,tnya ok tak... aku ckp,aku xtahan sakit nurse,masuk bilik rawatan cek jln baru 3cm.. adoiii lama kau nk tunggu..lps cek jln, nk balik ke katil air ketuban pecah. Nurse ckp biar je air tu kluar.. gila la time tu mcm ni rupanya sakit kena induce (masa anak 1st xrase sakit sbb amik epidural...hihihi)

Pkl 7.00mlm , doc cek lagi jln ..masa tu dh  4cm.. terus tolak masuk labour room.. on the way nk gi labour room,mengelisat aku kt kerusi roda. Allahuakbar, rasesakit Tuhan je yang tau,kalau boleh cabut pinggang,nk je letak sebelah pinggang tu....huhu...masa tu dh call husband,suruh dtg sbb dh nk masuk labou room. Selamba laki aku ckp, saya kt umah ni nk mandi jap...tu jawapan cari gaduh tu sebanrnya...hahahahha

dlm labour room,doc pakar leh cek jln time tu dh 7cm,boleh lak dia ckp dgn doc pelatih tunggu smpi 10cm, jadanya nk tunggu aku dh sakit sgt ni,siap aku baring ngiring nk tahan sakit punya pasal. Siap kena marah dgn nurse jgn ngiring nnt xboleh baca jantung baby. aku saip jerit ckp kt nurse, " saya dh tak tahan dh nurse rase nk terberak ni. nurse tak percaya ckp smbl selak kain aku "awak ni betul ke nk beranak ni?".. nmpk kepala baby nk kluar,menjerit panggil dotor. "eh! doktor,kepala budak dh nk kluar ni.. terus doc suruh teran. Aku rase ade la 4x aku teran, skali terberak...hihikhik... 08/08/2016 : 7.59PM . BABY GIRL. 2.68kg. Alhamdulillah (tarikh mmg cun!!)

Laki aku smpi dlm 8.30mlm aku tgh jahit.. mcm hawau!!!!... Lps bersalin tu, aku dgr nurse ckp "Doktor,tak payah jahit la, tak koyak ni.." (masa dgr tu,alahai bestnyaaaaaaaa tak kena jahit).. pehtu doc tgk.. "saya jahit skit la,nk bg cantik"... krik...krik..krik jp aku.... Dah settle semua, masuk wad. husband aku dh siap belikan roti & air kotak milo. lps mkn aku terlelap jap. Dlm pkl 10mlm nurse bg aku kain baju baru suruh tukar. lps siap tukar,aku tukar pempers baby. nasib baby dh berak kencing lega aku. Kali ni aku breastfeed cuma 1 bulan. Betul la ape kata org,sape ade thalasemia susu bdn mmg kurang. Tapi masa kt wad,baby isap jugak la,tp sikit.. maybe lom pandai isap or sbb puting aku tenggelam..hiks..

Ok. post utk hari ni. Nnt sambung lagi
















No comments:

Post a Comment