Tuesday 16 September 2014

Doktor Pakar & Check-up

Check-up 27 Ogos 2014

Sebelum pergi check-up,aku singgah dulu klinik norbi kat senai nak buat scan 4D...;)...
kt klinik,doktornya punya la ramah,mulut becok nk mampus...ade saje bercerita psl pregnant2 ni...
masa buat 4D ni kandungan aku dah 33minggu, then masa scan tu...

doktor : baby dh besar,then ruang dlm perut awak kecik,tak boleh nk nmpk sgt....
              (masa scan tu dlm hitam putih)
            : kalau saya tukar 4D,muka anak awak tak nmpk pon....
               (huhuhu...mmg xnmpk ape pon)

aku : doktor,boleh tahu gender & berat baby tak??..

doktor : ok...perempuan la....95% perempuan,kalau perasan kt screen ni kan perempuan punya kan nmpk macam tembam tepi tu....berat baby 2.2kg,lagi 7 minggu mungkin berat baby naik around 3.3kg.... (huhu...dgr 3kg je,ku dpt bygkan beratnya mcm mn)
jantung baby degup pada kadar normal 133bmp...awak nk dgr tak jantung baby awak..??

aku : mesti la nk dgr doktor...(alahai...betapa jakunya aku dgr jantung baby ni....rase nk nangis pon ade,suka pon ade...hihihihi)

doktor : ok...baby awak dalam keadaan normal,takde masalah...then kepala baby pon dah kat bawah...tahniah ye...;)...


~~ni la hasil scan hari tu...hihihi....~~

Lepas scan 4D.....terus gi check-up macam biasa.



Klinik Kesihatan - Oleh kerana desakan2 doktor setiap kali check-up suruh parents buat screening blood...aku paksa mama & bapa buat ujian darah lps raya hari tu.mahal rupanya nk buat ujian darah sorag RM150 kt klinik swasta..After 1 week dpt result...mama normal & bapa aku pula ade Beta Thakassaemia Trait....yes!!..bapa aku carrier thalassemia rupanya,dan aku ade mewarisinya...tp doktor ckp CARRIER bukan PENGIDAP!!...kalau pengidap,dari kecik aku dh lembik...hihihih...
Yang husband aku lak buat ujian darah ni kt tmpt aku checkup ni,so resultnya lambat skit la lps 2minggu baru dpt resultnya.....

Alhamdulillah...HB aku naik dari 7.9 ke 8.4..walaupon HB ni tak memuaskan hati doktor,tp ia memuaskan pd aku...lps tu doktor dah setkan appointment aku dgn doktor pakar pada 1 Sept nnt.


Appointment Doktor Pakar - 1 September 2014

Appointment dgn doktor pakar ni pkl 8..gedebak gedebuk pukul 9.30pg baru nama aku panggil...dgn doktor pakar ni tgk result darah parents aku,then tanya...adik beradik lain ade buat buat screening blood tak..aku jawab takde la kan....so,dh nama pon doktor pakar kan terus je suruh adik beradik lain buat screening blood...adooiiii!!!!!....doktor pakar ni ckp "bkn suruh buat skrang,tp akan dtg kena buat sbbnya bapa awak carrier thalassemia..mana adik2 yg lom kawin pastikan dpt pasangan yg xde thalassemia ni...sbbnya kita tak nak effect pada anak nnt"...

mati2 aku ingatkan kena buat secepat mungkin!!...alahai doktor ni...


Check-up 15 September 2014

Check-up hari ni mcm biasa....Hb aku maintain 8.4..bila turn aku jumpa doktor,doktor tunjuk result darah husband aku...it's NORMAL!!!...Alhamdulillah...Doktor dah pesan,dh masuk 36minggu ni kena check-up tiap-tiap minggu....

Lps jumpa doktor,jumpa nurse lak utk set date check-up akan dtg....nurse ckp 22/9/2014 nnt dtg buat check-up dgn nurse je sbb HB makin naik...kalau makin turun kena jumpa doktor...huhuhu...



ok kawan2...nnt saya smbung update lagi....




2 comments:

  1. blood screening? ai baru tau la Syaz... tak penah lak check... tapi ade dgr kawan citer... penting gak tu kita nak gak tau kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. emme...

      family syaz kena buat blood screening sbbnya bapa syaz carrier thalassemia
      sbb tu kena...hihihi...kalau HB syaz normal mmg xdenya nk check2 bagai...

      Delete