Tuesday 28 October 2014

Lahirnya Permata hati

Assalamualaikum semua.....

Alhamdulillah, aku selamat melahirkan baby girl pada 14 Oktober 2014, jam 6.03ptg seberat 2.86kg di Hospital Sultan Ismail (HSI) secara normal. Ini adalah hadiah terbaik untuk harijadi aku & hadiah perkahwinan kami. Disusuli mama & suami byk membantu dalam menguruskan anak dan juga diri aku. Kepada adik beradik, sepupu sepapat, pakcik & makcik serta kawan2 semua, terima kasih mendoakan aku selama ini. Moga kita semua sentiasa dlm Rahmat-Nya.. InsyaAllah......

                                         **************************************************

aku nk share sikit detik-detik rase sakit nk bersalin...hihihihi.....
sebenarnya due date aku pada 11 oct, tp aku dh overdue 3 hari....so,tgh mlm 14oct tu dlm pkl 1 pagi,aku dh rase sakit kt perut..memula tu tertanya2 jugak...ni ke sakit contraction??.. time tu rase sakit xde la kerap every 30 minute,so time tu boleh tahan lagi la....then terus sambung tidor la walaupon rase sakit tu ade...after that dlm pkl 3pg,sakitnya makin kuat & aku rase sakitnya lain macam...kerap around 20 minute,time tu terus kejut hubby & mama... memula tu mama ckp tunggu pagi nnt lps subuh baru pegi hsptl....tp memandangkan dh overdue terus je decide nk pegi jugak pkl 3pg tu....smpi HSI dlm pkl 4pg,masuk bilik saringan...dekat sejam jugak tunggu kt bilik saringan sbb ramai org....then bila turn aku,doctor check dh 4cm terus masuk labour room.

Dalam labour room rase contraction kuat sgt smpi tahap aku nangis,doctor incharge tnya  "ade kluar darah tak??"..."air ketuban dh keluar??"...aku xde pon tanda2 tu....huhuhuhu...serta merta aku ckp dgn doctor nk minta epidural......pkl 8pg masuk labour room then pkl 10.30pg doctor pakar bius smpi....seriously,mmg terbaik doktor pakar ni...seolah-olah aku dilayan 1st class...
semuanya Allah permudahkan urusan aku hari tu....

After 30 minutes, baru la sorg doc pompuan lain & 2org nurse dtg utk pecahkan air ketuban....
masa tu still lagi 4cm...hihihi....doc ckp setiap 1 jam 1 cm,anak first mesti 10cm.....jenuh nk tunggu smpi 10cm...huhuhuh.....so,doc suruh aku rehat,lagi 3jam nk check lagi....

Pkl 2.00 ptg doc check bukaan lagi....baru 5cm...huhuhuh....then selepas tu, aku dh mula gelisah sbb rase contraction tu aku dpt rase sakitnnya....smbil2 tu, ade la 2 3 org doc pakar dtg check aku, tgk CTG baby...Alhamdulillah,contraction dalam keadaan moderate & cantik....then doc pakar ni suruh check bukaan skali lagi time tu dah pkl 3.30ptg & dah buka smpi 7cm...huhuh
lps check bukaan, dtg lagi sorg doc pakar tanya kt doc incharge aku tu,progress aku mcm mana
then doc pakar ckp dlm pkl 4ptg check lagi......

Pkl 4ptg check lagi...now dh 8cm...fuhh!!!...fuh!!!...lom smpi 1 jam dh masuk 8cm.....Alhamdulillah
Then doc bagi aku rehat,sambil2 tu aku minum air selusuh......sempat lak aku tdo,sampai la doc kejut aku dlm pkl 5.30ptg..then,doc nk check jalan dah 9cm.....& tgk pada CTG contraction baby dh kerap sgt...doc incharge terus panggil nurse & doc lain.....

Suami aku sentiasa teman aku dalam labour room smpi aku kena jahit...hihihihi.....
doc suruh laki aku tgk, kepala baby dh nak kluar dah...doc pesan kalau baby mengeras je terus teran tak payah tunggu2 lagi......

Alhamdulillah....akhirnya,lahirnya permata hati kami....4x teran.....

                                         ****************************************************




ok....jumpa next entri....











4 comments:

  1. Alhamdulillah...Tahniah Awak..

    ReplyDelete
  2. Tahni shazni...smg menjadi anak yg solehah...amin...

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah... Selamat dah bersalin Syaz... berdebar lak kite baca entry ni.. .Syukur Sgt2.. moga syaz n baby sihat, sila update entry lagi yea, heee~ sonok baca kisah Syaz yg dah ade baby.....sonok kan Syaz dah ade permata hati..............

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah... tahniah syazni... selamat melalui hari2 indah bersama permata hati tersayang.

    ReplyDelete