Saturday 17 March 2012

Perhatian Umum


hari ni makngah aku buat kenduri  & tahlil arwah atok
skali jugak kenduri merangkap utk keluarga aku nk berangkat 
pergi umrah esok...
kenduri kali ni aku rase lain sesgt...sbbnya,baru ni la 9beradik bapa aku dpt berkumpul semua
bila dh jmpa mcm ni,pkl 11mlm xabis borak lagi....

seperti dh dijangka,sekali lagi aku menjadi perhatian umum..
paksu : syazni,aper citer??....bila lagi ko ni??...jgn tunggu lama2,umur makin meningkat
aku : ***tersengih2**...I"allah paksu,otw ni...hahhaha
(hakikatnya : ckp utk sedapkan hati sndri)

lepas tu pulak,ade lagi yg bertanya
pak lang : syazni...ko bila lagi??....ko ni xpandai lagi ni
aku : I'Allah...ade lps ni...
(hakikatnya : aku blh tahan telinga lagi)

tengah2 makan...ade lagi yg menyelit tanya
pak uteh : eh!...syazni,dh lama xjmpa awak....mizi mana???
aku : pak uteh ape khabar??...mizi ade kt luar tu dgn pak uda...
pak uteh : ko lom ade anak lagi??....anak sedara dh ade..
aku : I'Allah...tgh tunggu ni...
(hakikatnya : letih nk menjawab)

yg sibuk2 tanya aku semuanya pakcik2 aku....
makcik2 aku xde pon nk tnya....bagus la kalau xtanya
kalau tak telinga aku dh berasap...hahhaha...
cuma makngah aku ssorg je yg memahami keadaan aku...
makngah aku ni mmg xde anak...kesian..

makngah : syazni,sabar byk2 ye.....buat xtau je ape org cakap bukannya syazni xblh ngandung cuma rezeki lom ade lagi...
aku : ye la makngah....aritu dh urut,bidan ckp senget ketepi....
makngah : mama ko nk gi umrah ni,minta dia doakan ko....doa seorg ibu makbul tau
***terus bergenang air mata***


skrang ni aku dh lali bila org asyik tnya psl anak....
aku anggap mereka2 yg bertnya ni berdoa utk aku
sekian





p/s : sekali lagi airmata aku jatuh lagi....uhuk...uhuk....

11 comments:

  1. Salam Syazni. Dah lumrah..bila berkumpul ms kenduri-kendara, mmg confirm org2 cam kite kene 'tembak' dgn soala2 gitu. Saya kadang2 mengelak utk pg majlis2/kenduri2. bukan sombong...tapi bila je sedara-mara tye soalan2 tue, pastinya sy rs sedih..dan mula la timbul rs nak marah, frust etc. so..lebih baik saya jaga perasaan ni...elakkan dr stress. Apa-pun... kite diuji sbb Allah tahu kite mampu hadapi ujian ini...kite lebih kuat dari mereka2 yg suke bertanye tue. (^_^)

    ReplyDelete
  2. salam..same la kite...tahan hati..tahan telinga...mulut pun nk kena tahan jugak..risau je terlepas ckp benda2 kasar kt org2 yg asyik sibuk bertanya tu...ape2pun..kite senasib..be strong fren...=)

    ReplyDelete
  3. syazni, please be strong, n jgn downkan diri. nangis tu takpe, sbb kite lemah, tapi jgn down kan diri.
    panas hati betul baca ape yg pakcik2 syazni ckp tu. for ur info, sy pun penah kena and rasenye semua org penah kena baik dgn mertua, saudara-mara, makcik pakcik.
    kalau diorg tanya "bila lagi? jgn tunggu lama2, umur makin meningkat" sy penah kena. dan sy jawap "biar la nak tunggu bile pun? salah ke kalau dpt anak lambat? SALAH? tuhan kata dosa ke? tak kan :) "
    dan bila kena "bila lagi? ko ni tak PANDAI lagi ni"
    sy penah jwp "ooo jadi org yg 10 tahun 15tahun takde anak tu agaknye masih tak pandai2 ye. bodo juga diorg tu. takreti nak buat ape atas katil"
    bile kena lagi soalan "ko bile lagi, anak sipolan tu dah ada, kau?"
    sy jawap "biar la die nak ade, sok die ade satu je, aku berderet2. nak berlumba sape beranak dulu kenapa? ni Racing kete ke?"

    haha..sy tak ajar awak jd kurangajar, tapi utk bagi diorg tu sensitif sket. bile jwp pun biar dgn nada gurau. tapi semua yg saye ckp tu berjaya buat diorg TAK TANYE lagi. malah diorg yg malu balik sebab tanye soalan2 mcm tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jay...

      wow!!!!...berani awak jawab mcm tu...saya tak terfikir pon nk jawab mcm tu...kikiki~~~...akan cuba jwb mcm tu,bg diorg2 ni TERSENTAP..

      Delete
  4. salam kenal... hai.. hehe... setuju dgn Jay... sesekali kita kena hantam je dorang... biar la nak terasa ke apa... lepas ni, kalo jumpa lagi dgn dorang ni.. tak de la dorang nak tanya2 banyak lagi..sy dulu slalu guna ayat2 ni... "saya planning, nak kumpul harta ngan duit dulu baru senang nak bela anak" lagi satu, "InsyaAllah, ada la nnti, nak ckp bila2 tu, saya tak tau, kena tanya Allah SWT la.. Sebab semuanya kerja Dia kan bukan kita?"

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal Puan K,

      kekdg tu saya xberani nk lawan ckp org2 tua ni..hihihi...
      a'way kak,thanks sudi jenguk blog & bg pndgan...really appreciated...;)....

      Delete
  5. saya pun tak berani nak direct sound org tua2 especially pakcik2 makcik2 sendri... tp, bila bagi jawapan tu, saya still ckp benda yang sama.. tp, intonasi suara tu kena pandai main la.. ala2 mcm nak berseloroh gitu, gelak2 skit.. atleast, kat situ diorang akan terpikir balik and kurang la nak tanya lagi dah...

    ReplyDelete
  6. Assalam Syazni,

    nak komen pasal lagu kat blog ni
    suke! terbuai2 dengar tau...
    "i dont know why... alaa... lagu Good bye by Air Supply
    huhuhuh....touching...hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'salam emme...

      "i dont know why" tu...tajuk lagunya "BOULEVARD" by Dan Byrd..
      lagu org lama ni hihihihi....enjoy listening...;)

      Delete
  7. Assalam~ Sis Syazni, tak update blog ke ari ni?
    thx comment kt blog saya n kasi kata-kata semangat, tersenyum n rase cam bertambah sihat lak saya dibuatnya....

    sihat? okey ke ari ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'salam emme...

      sorry,lama x update blog...;)...
      comment kt blog awak tu,saya penah lalui jugak..saje nk bg awak jgn putus asa...;)...jmpa saya di next entry...

      Delete