Sunday 9 March 2014

Buku Merah


Assalamualaikum semua....
hari ni update lagi cerita baru...sebelum tu flashback sekejap...on 6 Mac 2014 husband ajak gi scan kt klinik biasa dulu...ikut scan doc ni kandungan aku baru 6weeks & expected date on 29 Oct 2014....tp kalau ikut period,kandungan aku around 8weeks....;)...so,doc suggest try klinik kerajaan check mcm mn..ni sebagai rujukan aku  je.....

hari ni aku gi buat buku merah...punya la ramai..no aku awal la jugak 2036..
mcm ni rupanya nk daftar buku merah..lps satu tempat ke satu tempat....adoiiii...
dari pukul 8.00 pg aku datang....then pkl 10.30 pg nama aku panggil..baru tu la nk tulis nama,nak tanya itu ini...(oooo...mcm ni rupanya nk buat buku merah)...masa nk tulis nama,selain buku merah tu...ade lg 2 3 buku nurse tu tulis lagi...tu kot yg buat lmbat,semuanya manual,kt situ dh dekat 1 jam....hahhaha...

lps register,gi check tekanan darah & amik darah....aku amat ngeri bab2 darah ni,bila nurse amik darah aku paling tempat lain...(oooo...mcm ni rupanya nk buat buku merah)....lps dh settle semua,gi bilik pemeriksaan lak....kt sini pulak aku hampir2 bertekak dgn nurse pasal period aku.Aku bgtau la seblm ni gi scan kt klinik biasa kandungan aku baru 6weeks,then nurse leh marah2 aku,betul ke tak aku bg date period..eh! nurse diri sndri tau la period bila..last2 nurse ckp "xpe,ikut kiraan saya..awak dh 9weeks 2hari"..gedebak gedebuk ckp psl awal mengandung,nurse ckp "buku awak saya tanda hijau ye,tekanan darah awak rendah..maksudnya ade risiko la darah rendah ni"...adooiiiii....patut la seblm ni doc ckp tekanan darah rendah ade payah sikit nk mengandung....next checkup on 24 Mac ni...

kawan2 semua mcm mn??...ade tak pengalaman darah rendah??...mohon share...terima kasih.

6 comments:

  1. Alhamdulillah... Tahniah! dah 9 minggu kandungan Syazni.. Syukur.. apa2 pun tu rezeki dari Allah swt... gembira dgr nya.. Syaz, take care..kalo darah rendah ni.. same gak risiko darah tinggi..jaga makan okey.. kene manyak makan seafood kot? hurm.. tak pun leh try Dr Google.. ape patut ambil sepanjang kehamilan..miss you beb!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi emme....Alhamdulillah...berkat doa dr awak jugak,....tq ye...;)

      Delete
  2. Assaalamualaikum...

    Tahniah syazni. Alhamdulillah... dah pregnant. Tak sure syazni ingat kita lagi ke tak. Tapi syazni ada komen kat blog kita last year post tajuk "Alhamdulillah".

    Just nak kongsi je dengan syazni. Kita masa pregnant pon kiraan waktu mengandung beza dgn klinik. 2 minggu bezanya. Last2 dah masuk 7 bulan gitu kot, masa kena tahan wad sebab kencing kotor doktor tukar edd jd lewat 2 minggu. Tapi kan, baby keluar sehari awal dari edd yang pertama catit kat buku merah. heheh..

    kita masa pregnant ada GDM dan hb rendah. dah try macam2 hb still rendah. tp kalau check hb ambil darah kt lengan tu baru ok. tu pon cukup2 je. so tak tau nak kasi petua apa sebab petua yg kita try semua tak berjaya nak naik kan hb. may be syazni boleh cuba makan vitalea shaklee. kawan saya pregnant anak sulung hb rendah tp masa pregnant anak kedua dia start makan vitalea memang hb dia sentiasa normal atas 12.0. syazni cuba la makan supplement ni.

    Sori terkomen panjang kat sini. Tumpang excited tengok awak dah pregnant. Hehehe... semoga dipermudahkan segala nya sehingga bersalin nanti. take care.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Nazhatul...

      saya ingat awak lagi....thanks sudi kongsi pengalaman awak...now saya cuba shaklee vitalea ni...tunggun next checkup nnt...;)...

      Delete
  3. Tahniah sis, jaga kesihatan diri n baby yer...anyway Assalamualaikum, saya blogwalking kat sini. Jemput datang ke blog saya http://ibu2ahmad.blogspot.com. Saya follow sini n kalau sudi follow la saya balik yer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal Rose...

      thanks sudi baca blog saya...saya dh view blog awak...suka bc psl shaklee ni,
      tp nk follow,google ade masalah,so lom boleh nk follow lg...InsyaAllah saya akan follow blog awak nnt...

      Delete