Friday 6 June 2014

Check-up & Ambil Darah

Assalamualaikum kawan-kawan...seperti biasa back dated punya cerita ye...;)...

12/05/2014

hari ni,checkup ptg pkl 2.00.....mcm biasa rutin kalau gi check-up...hihihihi....
bila dh amil darah,mcm biasa la.....TURUN LAGI, DARI 9.5 ----------> 8.8...hah!!!!!.....
aku dah tak tau ape lagi nk mkn....aku mkn vitalea & pil salindah,pon tak naik jugak darah aku....
Jumpa doktor,doktor pon pelik....nape boleh turun,sedangkan aku dh pantang minum kafien..dh mkn hati, kerang, sayur hijau & daging....so, doktor suggest mkn IBERET FOLIC, 1 biji sehari....rentetan dgn HB RENDAH ni,doktor suruh amik darah utk hantar ke Hospital Sultanah Aminah (HSA) utk di siasat kenapa darah aku rendah...



Ubat yang warna biru tu...SALINDAH,ramai kwn2 aku suggest mkn salindah ni sbb baby tak kena kuning & bersalin pon senang...aku beli set kehamilan dulu RM196...baru 2 minggu aku try...tp,aku ade sedikit keraguan bila aku mkn salindah ni,darah makin turun teruk....buat sementara ni aku terus mkn salindah if makin turun darah aku,terpaksa stop mkn salindah.


Pada 14/05/2014,aku ke klinik kesihatan kulai utk amik darah...se awal 8.00pg nama aku dh dipanggil....
harap-harap aku ni xde penyakit lain la...risau sgt2 ni....

next checkup on 26/05/2014







4 comments:

  1. Salam syazni,

    Aduhai.... rendah nya darah tu... kita 10 pon nurse dah risau. Apa kata syazni stop makan salindah. teruskan je dengan iberet. kita amik iberet dulu ok gak la. ngam2 je darahnya. kita cadang syazni amik vco atau pon qaseh gold adinda. qaseh gold ni bagus untuk ibu mengandung dan ibu menyusu. dalam dia ada kurma, madu, habbatussauda. sekarang kita makan qaseh gold. bagi tenaga gak la walaupun tak makan malam. tapi kalau ada diabetes kena consult doctor ye sebab qaseh gold ni manis. hopefully boleh membantu naikkan hb awak. take care ye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam nazhatul...

      tu la...rendah sgt...bila dh amik darah utk hantar HSA..dpt result HSA suspect simptom telesemia...huhuhu...masa amik darah,nurse ade bgtau continue mkn ubat klinik je...saya pon syak jugak mkn salindah ni darah turun...

      saya asal org muar...tp tinggal kt kulai...awak area mana??

      Delete
    2. so sekarang stop salindah tak? sekarang hb dah ok ke?

      saya lahir kat muar, skolah kat kluang sekarang tinggal kat skudai. muar kat mana? dulu kita berurut sebelum pregnant kat muar la. kat kampung mak saya kat panchor.

      Delete
  2. eh... syazni orang kulai ke? ooo... senegeri la kita.

    ReplyDelete