Friday 25 April 2014

Usaha dan Ikhtiar

Post kali ni aku nak share usaha aku sebelum ni..Usaha aku takde la mahal sangat pon...nak buat treatment IVF ke,IUI ke or pergi LPPKN ke terus terang aku cakap aku memamg aku TAK MAMPU..aku pegang pada kata-kata doktor sebelum ni aku takde masalah sebab aku penah mengandung sebelum ni..aku lebih kepada perubatan kampung je..antara usaha or ikhtiar aku..

Doktor alam ghaib  - yang ni aku rase korang boleh baca post aku sebelum ni...ade 2 post pasal alam ghaib ni...;).

***psl alam ghaib ni...kalau rase tak percaya jgn la pergi,sbbnya kebanyakkan org yg bertanyakan psl ni semua kata "takut la"..."ngeri la".."ghaib2 ni betul ke?"....malah ade yg kata "syirik"....aku nk ingatkan korang kena percaya ALAM GHAIB ni,sbbnya ia mmg wujud...***

Debuga Kurma   - yg ni pulak aku minum dalam 3 - 4 kali saje...sbbnya aku mmg tak tahan BAU & RASE debunga ni.....hihihih..aku menggalakkan jugak,sbb ade org yg minum debunga ni Alhamdulillah mengandung juga...

Clomid Pil - yang ni pulak aku mkn sekali je...lps aku gugur tahun 2010...yg ni pulak aku mcm xbrape nk mkn sbbnya...nk bersama kena ikut waktu subur....tp,yang ini pun aku menggalakkan jugak sape yg nk cuba mkn pil ni...

Jamu Mak Dara   - yang ni aku tak suggest la korang makan,aku mkn pil ni lebih kepada hugungan intim kita...then agak "ketat" sikit ala2 baru kawin gitu...tp bagus mkn pil ni air kita byk la....hihihihi

Berurut   - post aku dulu...cuma satu je kan....tp  sebenarnya ade 2,last aku berurut bulan 10 2013....

Akhir skali,ni la petua aku guna pakai...ni kawan aku yg bagi ni time dia pergi kursus aritu...

Petua - Air tajin (air bila masak nasi yang tengah mendidih tu) masuk dalam cawan (buat 2 utk suami isteri)
then masukkan garam kasar dalam 1,3 & masukkan kismis dlm bilangan ganjil 3,5,7 pastu selawat then minum..InsyaAllah...buat hari-hari or seminggu brape kali minum pon boleh...


Kepada TTCians semua..jgn mudah mengalah,teruskan usaha..walaupon kadang2 tu terselit juga rase giveup & rase malas...aku pon mcm korang jugak ye,lagi pulak aku ni smpi tahap suruh suami kawin lain...setahun dua kawin,aku masih ok lagi bila org asyik tnya pasal anak,bila dh masuk tahun ke-3 & ke-4 ni aku dh mula rase rimas dgn mulut2 org..ade kata "tak pandai main" la....ade yg kata aku ni merancang la...smpikan nak balik rumah mertua pon aku mengelak tak nak balik...segan dengan kwn2 suami,kalau gi gathering asyik tanya pasal anak...Ya,mereka mmg mudah bercakap,tp yg merasa tu kita,diorg tak rase ape kita rase..anggap je la kalau mereka2 ni asyik bertanyakan hal anak ni satu doa walaupon kdg2 ayat mereka agak sentap...Lagi satu,kita pon kekadang tak perasan or tak tau ,sesiapa kenalan kita pergi umrah or haji mungkin ade mendokana kita...
Ade jugak yg suggest aku mkn biodex...kalau bab ubat2 ni aku mmg tak berapa kenan nk mkn.tapi sebelum korng nk mkn ubat mudah hamil minta nasihat doktor dulu ye...tak semudah itu nk dapat ape yg kita nak...bersabar lah kawan..SABAR ITU INDAH!!!...aku pernah merasa ape yang kalian semua rase...kena yakin JANJI ALLAH ITU PASTI...









No comments:

Post a Comment