Tuesday 8 April 2014

Alhamdulillah.....13 Minggu

07/04/2014

   Assalamualaikum semua.....hari ni nak update lagi..semlam checkup kali -2,kali ni aku minta tukar pukul 2ptg..belah petang takde la ramai sgt...around 3.30ptg aku dh siap checkup. Lepas nama aku dipanggil terus kena pergi makmal untuk amik darah dijari...kali ni HB aku turun lagi dr 9.9 turun 8.0,terus pembantu makmal ckp "alamak puan,hb turun lagi la....puan amik darah kt lengan kt bilik prosedur..saya pun risau puan kalau turun lagi kena masuk hospital"....huhu (serta merta DOWN) ..dah amik darah kat lengan,check lg skali pembantu makmal ckp.."ok puan...nasib baik naik skit..10.0,tp still lagi rendah tau puan"..fuh!! fuh!! lega dengar....
    Jumpa doktor...scan macam biasa,doktor cakap.."Heartbeat dh ade...then kaki & tangan baby pon dh gerak2...normal ye"...Alhamdulillah...rase nk nangis pon ade time tu, terus lupa masalah darah rendah tu..
So,kandungan aku dah 13 weeks. Aku tanya doktor,2minggu lepas scan baru 10weeks, kalau ikut kiraan hari ni mesti dah 12minggu...doktor tu bgtau sbbnya scan sblm ni tak ukur pjg baby tu,tp kali scan doktor siap ukur baby tu,so mmg betul la due aku tu ikut period aku on 11 Okt 2014. Bulan ke-7 nanti baru scan lagi & another 2weeks dtg checkup lagi untuk minum air gula ...huhuhu..Doktor kata maintain makan ubat tambah darah 4biji sehari...

Nk tanya pendapat kawan2 semua....aku dh puas mkn mknn utk tambah darah.(hati ayam,kerang & sayur bayam)...tp still lagi,hb rendah...ade yg komen kt post aku sblum ni bg suggestion minum jus delima rasenya.. tp bila tnya,org yg berpengalaman bgtau kena mkn buah delima bukan jus....agak konpius jap...hihihi

p/s : minum air gula ni mmg WAJIB ke??...kalau tak minum tak boleh ke??....hahahaah....

3 comments:

  1. Syazni checkup katne? kalau private, tak wajib minum air gula tu. Me tak minum lansung pun, if berat naik normal takpayah minum..gomen rasenye yg mewajibkan smua minum air gula.
    Pasal low bp tu ade a few supplements, i dgr Qaseh Gold Adinda (try google) bagus utk pregnant mommy yg low/high bp. die akan normalkan blood pressure. ada satu lagi product (dulu sy jual, now dah slow sket hehehe) namenye MAQ100, ade delima+acai berry as bahan utama, pun byk testimonial yg berjaya stabilkan bp jugak. actually yg suggest makan buah delima dan bukannye jus tu sebab jus ni dah campur dgn gula+air dan mcm2 lagi so dah kuranglah concentrate nye..kalau makan buah dah tentu 100% buah so khasiatnya lebih concentrated.. :) jaga kandungan baik2 ye ;)

    ReplyDelete
  2. salam syazni. just nak advice skit. kalau boleh jangan makan hati ayam atau apa2 organ dalaman. x elok sebenarnya. hati lagi la tak elok sebab kat hati la yg banyak toksin. kalau salah maafkan saya ye. kalau boleh elak makan organ dalaman. ayam pon kalau boleh kurangkan pengambilan. sebab ayam sekarang bukan macam ayam kampung bela sendiri. banyak sangat ubat2 nak kasi ayam cepat besar.

    syazni cuba minum pati delima jenama ghulsan. mungkin boleh membantu. buah delima kadang2 macam susah na cari. kalau ada pon mahal boleh tahan. tp kat tempat saya lah. mungkin kat tempat syazni mudah jumpa dan harga murah so boleh la amik yg fresh. tapi kalau takde, makan pati delima pon dah ok. insyaAllah boleh naikkan hb. may be syazni boleh gak amik habbatus sauda. ada banyak produk habbatus sauda ni kat pasaran. boleh cuba juga. selain boleh naikkan hb, boleh elak baby kena kuning nanti. insyaAllah. usaha yang mana kita mampu.

    ReplyDelete
  3. agree with nazhatul tentang hati ayam..rasulullah juga tak galakkan makan organ dalaman... - mkn ayam kalau ayam kampung/ayam organic takpe :)

    ReplyDelete