Saturday 5 July 2014

Pembawa Thalassemia


26/05/2014
masa checkup on that day...dapat keputusan amik darah pada 14/05/2014 dari Hospital Sultanah Aminah (HSA)...keputusannya reject...bila aku tnya doctor,doctor ckp HSA tak boleh baca darah aku...(punya la poyo HSA ini)....then doc suggest suruh amik darah lagi on 28/05/2014....bacaan HB aku masa checkup ni dari 8.8 turun 8.1

09/06/2014
masa checkup on that day...bacaan HB aku maintain 8.1...berat pon naik..bila scan baby,doctor ckp jantung baby ok & kedudukan baby pon ok, kepala baby ke bawah...Alhamdulillah,syukur sgt...skrang ni baby begitu aktif waktu malam,dah mula tidor tak lena....serba tak kena...siang time aku kje molek je senyap x kacau aku kje...hihihih.....(sgt indah,sebak,suka,teruja bila baby bergerak)....

dapat keputusan amik darah pada 28/05/2014 dari HSA...doctor ckp rate peratusan darah aku normal & tp malangnya,walaupon normal sebenarnya darah aku ni kurang ZAT BESI...bila baca report HSA,darah aku ni suspect simptom thalassemia....& lagi sekali,kena amik darah lagi pada 11/06/2014..

23/06/2014
masa checkup on that day...bacaan HB aku dari 8.1 TURUN LAGI 7.7....jumpa doctor,seperti biasa la doctor bising sambil tgk keputusan amik darah pada 11/06/2014 dari HSA,aku disahkan PEMBAWA THALASSEMIA...terus rasa down!!!!.....tp,doctor ckp aku bukan PENGHIDAP THALASSEMIA,kalau aku penghidap dari kecik aku dh kena tambah darah...doctor suggest suruh parents lak buat ujian darah.. WTH!!!....aku rase macam tak logik,kalau parents aku ade penyakit dah tentu la kan aku & adik beradik pon dpt penyakit ni...sedangkan bapa aku DARAH PEKAT,malah doctor suruh mkn ubat utk cairkan darah...sunggug tak logik!!!.....

so,balik umah aku search internet pasal thalassemia ni....aku baca balik report HSA "Beta Thalassemia Trait"
ikut pemahaman aku la....ianya pembawa thalassemia,kebarangkalian 50-50 anak dapat penyakit ni atau tidak..doktor ckp penyakit ni tak sakit,tp kalau anak dpt penyakit ni risikonya bila anak dah umur setahun lebih akan letih,muka pucat tapi tiap2 bulan kena tambah darah...

selama ni aku sentiasa positif bila setiap kali checkup darah aku turun...aku anggap time pregnant je,sbbnya darah kita share dgn baby....ntah macam mana,kawan aku ade suggest mkn jus delima,so aku pon beli la sebotol..now aku kena ubah cara pemakanan aku...selain kerang or sayur ijau aku mkn jugak kurma...InsyaAllah,aku harap checkup pada hari isnin 07/07/2014 darah aku naik...



p/s : rentetan dari checkup ni...parents aku suggest pi check kt benut,pontian...tak lain tak bukan DOKTOR ALAM GHAIB...hihihih....tunggu post aku akan datang....selamat malam semua...





No comments:

Post a Comment