Saturday 18 February 2012

Berurut


salam semua....
hari ni ade nk cerita skit....
sblm ni aku dh 2bln xperiod.....last aku period bulan 11
bln 12 & 1 aku xperiod langsung....awal bulan 1 aku buat test
hasilnya tetap -ve....;(...masa tu fikir maybe lom nk jd kot...
smpai la menginjak ke akhir bln 1,still lagi xperiod....
 tup2 nk pi holiday,blh lak terperiod dlm flight...
nasib baik mama suruh bw pad..
nk ikutkan aku mmg xnk bw pad....

semlm aku mc....aku demam...
then minum ptg semlm, ntah mcm mn leh terbukak psl pregnant2 ni
masa tu aku kena hentam teruk dgn mama & adik ipar...
(hentam teruk ni bknnya kutuk2 ye...tp bg nasihat secara berhemah)
aku rase mcm nak nangis pon ade jugak...tp nasib baik husband ade sblh aku tahan nangis
adik ipar bg suggestion,suruh pi urut kt sg.mas, kota tinggi....
adik ipar ckp bidan urut bagus.....mama pon terus la kata setuju nk pegi.....
nak xnk aku & husband pon setuju  jugak la....

****************************************************************

adik ipar dh call bidan tu...pkl 3ptg nnt dtg...
suruh bawa kunyit idup & air 1 botol....
pkl 2ptg dr umah....ngam2 pkl 3 dh smpi...
terpampang signboard "MAK JAM BIDAN"
bila smpi tu,terus mak bidan tu minta ibu kunyit
sambil2 mak jam ni pilih2 kunyit...
sambil2 tu la sesi perkenalan....tnya nama,dh brape lama kawin...
then mama terus bgtau aku penah gugur...dh lepas borak tu
mak jam terus ke dapur buat 'air'....
dr ruang tamu aku dengar dia potong kunyit,pecahkan telur....bunyi blander...
aku dh agak mesti kena minum...wek!!!

mak jam ajak masuk bilik & suruh berkemban...
nasib baik i bawa kain batik....
bila dh baring,mak jam terus tekan kt bahagian rahim tu kiri & kanan...
belah kiri xsakit...tp yg belah kanan sakit...mmg nmpk ketara perut aku belah kanan ni bengkak
rupa2nya rahim aku senget ke tepi...sbb tu susah nk lekat...
mak jam tekan skit je aku dh menjerit sakit...
bila mak jam dh mula urut,aku punya meraung jgn ckp la kan...
siap aku tepis2 tangan dia,sbb xtahan sakit....
last2 mama pegang tangan aku...
siap ade baca2 masa urut tu then ade tiup2 kt perut

mak jam : sebenarnya ko ni xde masalah,lps ni I'Allah lekat..
adik ipar : tu la mak jam,kakak ipar saya ni penah gugur
mak jam : lepas gugur dulu,penah urut tak??
aku : xde urut pon...tp masa baru kawin ade skali urut kt uda,tukang urut tu ckp rahim ke bawah
mama : kak,saya mmg xpenah nk suruh anak saya ni gi urut..sbbnya anak saya ni xpenah ade rase sakit bila bersama,xde rasa sakit bila buang air
mak jam : mmg la xsakit,rahim ni mmg x turun...cuma senget ke tepi je...dh lps ni urut dgn mak jam je,jgn tukar2 tangan nnt payah...ko ni dh period lom??
aku : dh, minggu lps
mak jam : urut ni kena 3 kali ye....bln depan lps period dtg sini lagi,kalau xdtg period ko buat test sndri..I'Allah lekat lps ni...


lps tu,terus la mak jam ni urut2 badan & picit kepala
mak jam : aku picit badan ko ni,ko ngandung nnt mesti mabuk..ko kena byk berehat...seksa pertama ni ko dh lepas...ni seksa kedua pulak,ko kena minum air kunyit...skali nafas minum ye...
aku : mak jam,xde cawan yg kecik skit ke??....x terminum saya cawan besar...
mak jam : kata nk anak kan??...nk xnak ko kena minum jugak...mak jam ade campur skit madu..


kunyit hidup + telur + madu
ibu kaki kiri kena tindihkan atas ibu jari kaki kanan
tangan kiri kena ampu breast belah kanan
dengan baca bismillah & selawat terus minum
sambil aku minum,mak jam bg semangat suruh abiskan air...
Alhamdulillah,abis jugak air kunyit tu,then minum air masak lak...
dh sudah tu,terus rase nk muntah...cepat2 mak jam bg gula2 & urut blakang aku...

sekejap je mak jam ni urut,xsampi 1 jam..
baru aku rase lega....& rase sengal2 kt perut ni still ade lagi..
I'Allah,mana tau rezeki aku kan...dgn disusuli doa mak jam ni..
kawan2 semua,nk berurut cari tukang urut yg betul2 mak bidan ye
jgn cari tukang urut yg baru belajar or baru pndi urut org ni...
nnt jadi mcm aku ye,dulu aku penah urut kt jb...
agaknya masa tukang urut ni nk naikkan keatas,terus senget ke tepi...

ok kawan2...jumpa next entri
selamat malam



p/s :: possible la jugak bila aku ngandung kali-2 tu doktor pakar suspek luar rahim...::


16 comments:

  1. Mana tahu izin Allah...
    Pasni awk lekat..
    AMIN

    ReplyDelete
  2. Umaira

    Amin....mudah2an....
    terima kasih

    ReplyDelete
  3. haaaaaa.....
    kan dah kene.moga mood london ni membantu.
    selamat..

    ReplyDelete
  4. masa sy g urut kt puchong dulu makcik tu pun guna ibu kunyit..tp xde la blender..die jampi2 n suruh rebus n minum air..saya tny jugak..kenapa kena guna ibu kunyit..katanya baik utk rawat keputihan n sbg significant setiap ibu mesti ade anak..hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. anis..

      ooh..ye ke??....tukung urut sy bgtau perut kita dingin sbb tu kena minum air kunyit...kalau dia suruh rebus sndri kt umah sure punya saya xbuat...hihihih....sbb tu kena minum dpn dia... wek!!

      Delete
  5. Salam. Bidan yang saya jumpa kat Puchong dulu pon sama gak..suruh saya minum air rebusan ibu kunyit. Ntah2 bidan yang a.n.i.s pegi tue bidan yang sama saya jumpe. kikikiki.. Anyway..mudah-mudahan awak lekat lepas ni Syazni...amin.. (^_^)

    ReplyDelete
  6. salam syazni
    hi fasya terbace blog ni pasal ber urut.
    masa fasya pon dipakse ber urut makcik tu kate rahim senget sikit tu yg payah nak lekat..
    sakitnye ber urut yaallah seminggu mcm nak demam..
    hmmm ber urut tak membantu pon menyiksa kan ade..lainla klo kite dah bersalin pastu die urut tu boleh percaye..
    fasya dah setahun lebih kawen baru ada rezeki dah 3bulan dah mengandung alhamdulillah.
    fasya buat rawatan dekat dr hamid arshat..pakar sakit puan.. fasya baru pergi 2 kali kat situ tak lame terus lekat alhamdulillah..makcik fasya pun 7tahun tak de anak pergi dkt klinik dr hamid tu tak lame rawatan die mengandung rupenye rahim die terbalik padahal sebelum ni dah mcm2 tempat die pergi takde satu tempat pun dpt detect yg rahim die terbalik..
    nasihat fasya tak payahla seksa2 badan ber urut ni..pergi je terus pakar sakit puan sekurang2nye kite tau ape sakit kita tak membuang duit dan makan bende yg bukan2 bg membantu kita mengandung =)
    fasya suggestkan sgt sgt pergi dekat klinik hamid arshat sbb die akan membantu kita sampai kita mengandung. =) good luck syazni sabar banyak2 k.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam fasya...

      salam perkenalan dari saya...;)....thanks sudi jenguk2 blog saya...;)....mama syazni pon ade suggest pi jmpa HA ni..;)...
      thanks for sharing,really appreciated...;)....& tahniah ye sbb dh preggy,take care tau...jgn renyah2 sgt..fasya mabuk tak??

      Delete
    2. fasya alhamdulillah tak mabuk..macam org tak mengandung tapi lapar memanjang setiap 4jam harus makan hahahhaaha... ok salam kenal jugak. nanti kite borak panjang2 lagi k heheheh

      Delete
  7. hye.. selamat berkenalan... jemput singgah ke blog saya..

    ReplyDelete
  8. singgah sini n baca pasal berurut...

    Salam kenal...

    saya pun ade banyak kali gak berurut, tapi takde nampak lagi rezeki utk conceive... maybe kite kene jumpa pakar seperti HA... ada betul juga kata2 bulan darling tu... kalo asyik berurut, tapi takde juga hasilnya... ye la, maybe lom rezeki Allah nak bagi...kita ikhtiar je la... daripada berhabis duit pada yg tidak tidak kan... semoga kite berjaya nnt suatu hari...

    ReplyDelete
  9. Smga ada rezki, insyaallah..

    St x putus asa, tp sy slalu abaikan hal2 ttc, letih rasanya nk pikir

    ReplyDelete
  10. Hai...sy dah setahun 4 bulan kahwin tp msh xde baby lg...tahun lepas bln 12 sy g urut bidan..dia kata kedudukan rahim sy senget/tinggi. Makcik tu urut je tp xde bg minum kunyit cm u. Cma dia suh pantang mkn nenas, betik, tapai, ngan coke sbb nk conceive kan. 6 bulan pas urut sy msh xde baby..then i decided g jmpa Hamid Arshat...sy br pas buat xray HSG...sperm test hubby subur xde msalah..doc kata pas 3 bulan klu xpreggy gak myb i kna operate...doakan sy ya... :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal sahara...

      thanks sudi jenguk2 blog saya...;)..saya dulu penah jmpa pakar di awal2 perkahwinan,tp doktor xnk layan...kalau 3tahun keatas baru boleh buat check-up...bidan saya pon ckp mcm tu jugak,nenas & air gas xbagi minum sbbnya tajam....awak buat HSG husband awak ok then awaka ok ke tak?....

      u nk operate nape pula ye??...teruskan usaha ye..mudah2an ade rezeki utk akan datang...Amin~~~

      Delete
  11. sis yg u urut kt jb tu kt mana ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam leen her

      saya urut dulu kt kota tinggi ...felda sungai mas

      Delete